En rapport från Teknikbarometern visar att robotgräsklippare blir mer och mer populära. Det är inte någon blygsam uppgång som rapporten vittnar om – hela 737 procent mellan 2011 och 2015. En nyhet som bland annat går att läsa om på Robotgräsklippare.nu och som ett flertal tidningar och trädgårdsmagasin har lyft upp. Även Dagens Industri har haft detta som en nyhet men då främst vinklat ur ett ekonomiskt perspektiv.
Husqvarna, som är världsledande på marknaden, ser mycket positivt på den ökade köplusten. Inte heller finns det några tecken på att intresset skulle avta. Jämfört med samma period under året innan, märks en ökning på 32 procent.
Undersökningen bygger på data från sajten Prisjakt, som jämför olika återförsäljares priser av den vara som söks på. I maj 2011 fick robotgräsklippare 5 228 klick – under samma månad 2016 var den siffran 53 678 klick.
Dagens industri skriver att det först var 2013 som intresset för robotgräsklippare på allvar började ta fart. Klickstatistiken började 2011, vilket kan ses som en förklaring åt den utvecklingen i rena procent. DI menar att rapporten därför främst bör ses som en indikation.
”Försäljningen har ökat explosionsartat”
Att folk inte bara klickar av nyfikenhet, utan faktiskt också köper, finns det flera butiksarbetare som kan vittna om. Bland annat Ilija Sekulic som jobbar hos Bromma skog och trädgård.
- Försäljningen har ökat explosionsartat. Inte verkar det stanna av heller, det bara ökar varje år, berättar han för Dagens industri.
Ilija har också tankar om vad ökade intresset kan bero på. På DI:s fråga, ”vad beror ökningen på?”, svarar han såhär:
– Delvis handlar det om att folk slipper klippa gräset själva och därför sparar tid, men även att resultatet blir bättre. Sen har det också kommit ett större utbud av modeller för mindre tomter som är billigare.
Husqvarna dominerar
Bland de tio mest populära robotgräsklipparna, ligger Husqvarna bakom sex av dem. Husqvarna får alltså enligt rapporten anses vara världsledande. Husqvarna skriver själva i sin årsrapport att snittet av den globala marknadsandelen är tjugo procent. En relativt större marknadsandel har de på den Europeiska marknaden.
Kai Wärn, VD, är nöjd med utvecklingen.
– Husqvarna har en god utveckling, och robotgräsklipparna är en del av det.